KOD ETIKA KADET KOREKSIONAL SMKMT

Dalam menjadikan kadet koreksional smkmt sebuah kadet contoh kepada pelajar lain, maka semua anggota pasukan perlu memainkan peranan dan tanggungjawab berasaskan nilai-nilai teras seperti berikut:

AMANAH;
Sifat amanah perlu ada dalam diri setiap anggota kadet.contohnya Setiap tugas yang di beri, anggota kadet akan melaksanakan tugas dengan baik.

BERILMU DAN BIJAKSANA;
Ilmu pengetahuan adalah merupakan kunci kepada kejayaan. Bagi melaksanakan nilai ini setiap anggota kadet menimba ilmu sebanyak yang boleh supaya berjaya dalam hidup.

BENAR;
Membuat penyataan sama ada secara lisan atau penulisan berdasarkan apa yang didengar,dilihat dan dibaca yanpa sebarang pengurangan atau penambahan fakta.

IKHLAS;
keikhlasan akan menyebabkan sesuatu tugas dapat dilaksanakan dengan sempurna kerana ia datang dari hati yang bersih,jujur,suci dan benar. Tugas yang diberi, dilaksanakan tanpa merungut, menyalahkan orang lain atau menunjuk-nunjuk. setiap kerja yang dilakukan bukan mengharapakan ganjaran jangka pendek atau jangka panjang tetapi berkhidmat dengan penuh keredhaan.

ADIL;
Tugas yang adil adalah datangnya dari akal yang cergas dan bijak. Setiap tugas yang di beri akan dilaksanakan dengan bijak dan di bahagi-bahagi supaya tugasan dapat di siapkan dengan cepat.

BIJAK;
Kebijaksanaan adalah penting dalam mengerakkan anggota pasukan supaya mencapai kejayaan. Pemimpin yang bijak akan meminta pandangan ahli dalam menentukan setiap keputusan yang di buat supaya tidak mengecewakan mana-mana pihak yang terlibat.